Jó jellemű lapok
A Gigászok lapjait ezúttal Varga Krisztián fogja elemezni, ő a tesztelő csapathoz idén csatlakozott, a lapokat ugyan még nem tesztelte, de már fél éve játszik velük. Pontozásnál szokás szerint 1-10-ig értékelünk lapokat, bár remélhetőleg 3-nál kevesebb pontot nem nagyon kap semmi.
10 pont – A kiegészítő szupersztárja
9 pont – Nagyon erős versenylap
8 pont – A saját paklijába kötelező darab, de más paklikban is felbukkanhat.
7 pont – Jó lap, nem feltétlenül miatta fogunk meccseket nyerni, de még bőven használható.
6 pont – Nem kifejezetten nagy szám, de speciális formátumokon előtérbe kerülhet, koncepciójában kiegészítő jellegű lapként működhet.
5 pont – Nem túl erős lap, a saját paklijában is már csak erősen korlátozott formátumokon tudjuk elképzelni; valamint azok a lapokat is ide tartoznak, amiket csak bontott környezetben tudunk elképzelni, de ott prémium lapok lehetnek.
4 pont – Épített paklis környezetben gyenge, frissen bontott és válogatós versenyeken viszont az erősebbek közé tartozik.
3 pont – Bontott környezetben még használható, máshol már gyenge lap.
Raia
A rend hírnöke (7) Bár van reakciódrágítása és leszedésvédelme is, a 3 VP-s költség igen drága, tekintve, hogy az angyal követő nem olcsóbbít. De ha elfajul odáig a játék, hogy ki tudjuk rakni, esélyes, hogy megnyeri a játékot. Angyal pakliba nem játszanék 3-at, de börtönbe és bilincsbe jó választás lehet. Korlátozott formátumokon pl. Tiltott mágián előkerülhet.
Adriel, az ezerarcú (8) A 2 VP költségű, védelem nélküli lapok határesetek, hiszen amikor ezeket 1 VP-ért megoldják, akkor nettó manahátrányba kerülünk, és általában meg fogják. Néha viszont egy lap elég erős ahhoz, hogy még érdemes legyen így is kockáztatni, ha a lap „várható értéke” pozitív. Mivel már kijátszáskori képességből másol (akár kijátszáskori képességet is), csak a reakciók lesznek igazán hatékonyak ellene, ez is egy jó pont a javára. De ha csak ennyit tudna, az kevés lenne, hiszen a Xenó képességvadász a célpont képességét is elveszi, és ingyen is kirakható (igaz, az gyűjtőben levő képességet nem másol). Viszont a képességvadászhoz képest van emellett egy
§° képessége is, ami drága, ezért csak középjátékban használható, de ott megnyeri a játékot. Az áramlása miatt pedig nem csak angyalba, hanem Toborzóba is beleférhet.
Angyali csók (5) Tipikus, bontott formátumra készült gyakori lap. Egy lapot késleltetve leszed, és ha ellenfelünk nem tudja az Angyali csókot megoldani, akkor el is lopja.
Az égi tanács ügynöke (7) Adriellel ellentétben neki van védelme, egy 1-es oltalom a 2 VP-s költség mellé. Viszont a jelentős védelem mellé ő értelemszerűen gyengébb képességet kapott. Kijátszáskoriból elvenni az ellenfél következő húzás fázisát erős képesség, főleg, ha már nem nagyon van lapja. Ennek van egy csekély „ára”, hogy az ellenfél kap egy tókent a kezébe. Ilyenkor a legjobb forgatókönyv, ha neki nincs más lap a tókenen kívül a kezében, és van lapja játékban, ekkor garantáltan nem fog kijátszani semmit. Egyéb esetben azzal dilemával szembesül, hogy bevállal még 6 sebzést (ha az ügynök beütött, akkor ez már összesen 9 sebzés 1 laptól, de még mindig jó választás, ha van a játékban lapja, amit ellophatunk), vagy ha nincs lapja játékban, akkor visszaadja a tókent. Angyalon kívül bilincsbe, börtönbe, Korlátba játszható lesz.
Bánatos womath (6) Csak womath pakliba tudom elképzelni pl. Behemótok nagymesterével. Az 1-es oltalom ad neki egy védelmet, de a (K)-s képessége nem túl erős, és a halálsikolya is csak visszahúzatja a lapot. Lehet kombózni jelző levevős lapokkal is.
Fehér holló (9) Idén összesen 4 lap jelenik meg ezzel a kitétellel, hogy csak 2-t lehet használni belőle - cserébe valamivel erősebbek a többi lapnál. Ez az esetek többségében egy erős pakliépítési korlátozás - kivéve, ha már amúgy is csak 1-et használhatunk egyes lapokból (bizonyos versenyformátumokon, ill. Sokszínűség mellett), ilyen esetekben nyilván automatikusan berakjuk az ilyen lapokat. Elméletben ez egy ingyen cantrip, ami ha nem is bróken, de egy nagyon erős dolog. Szerencsére van néhány lap, ami el tudja csípni akkor is, ha 2. körben, kezdő játékosnál érkezik - főleg az oltalom szabály változása óta. Ha már asztalt ért, legrosszabb eset, hogy van már az ellenfél őrposztjában valami, ami útját állja, akkor meg adunk egy csontot az ellenfélnek és elhúzzuk. Csak azért nem kapott 10 pontot, mert a paklik többségébe nem lehet berakni, de ahová be lehet, ott nagyon erős lesz. Ti 2-t vagy 3-at fogtok a gyűjteményetekbe betenni? Írjátok meg kommentben!
Felső szférák angyala (8) A csont lemaradt róla, ennek oka, hogy a tesztelésen eredetileg életkioltó volt, és egy lapra max. 3 ikont rakunk. Egy oltalommal ellátott permanens leszedés szinte mindig jól fog jönni, és amikor épp nincs mint leszedni, van egy halálsikolya, amit ő maga is ki tud sütni, és akár ki tudjuk vele végezni az ellenfelet. Káoszon jól kombózik Mennybéli ítélőszékkel. A többi fenti angyalhoz hasonlóan, bilincsbe és börtönbe is használható.
Womath düh (6) Bontotton nyilván berakjuk, mint sima lényleszedést, de azon kívül még dinó és womath pakliban is lehet vele kísérletezni - ott egy kvázi ingyenes leszedés vagy X-es húzás. Nyilván nagyobb X-nél lehet belőle komoly értéket kivenni, akkor pedig elég nagy katasztrófa, ha az ellenfél 0-ért vagy 1-ért elcsípi.
Gyáva manó (8) Erős manó, ami ki tud jönni akár ingyen. Nagy kombó potenciál van benne, mind a dobott lapok (pl. Gavallér óriás), mind a visszavett lapok (bármi, aminek kijátszáskori képessége van) terén. És megoldani sem egyszerű úgy, hogy az ellenfél ne bukjon rajta. Manó paklin kívül még Villámháborúba is játszanám, óriásba a színe miatt fér nehezebben.
Megtisztulás (5) Egy side lap, ami A Semmi mestere és pakliégetés ellen készült, ha esetleg lesz olyan meta, ahol erre szükség van. De az első képessége miatt sima bontott formátumon is nyugodtan használhatjuk.
Ősbolhedor (4) Még egy gyakori lap, amit természetesen nem versenypakliba terveztünk, hanem bontott játékra, megőrizve az eredeti kiadás hangulatát.
Szárnyas bolhedor (3) A 2 griff miatt együttesen sem lesz griff pakli, és bontotton is lehet, hogy kiszorul a 40 lapból (vagy legfeljebb csak 1-et rakunk be akkor is, ha többet bontunk).
Thu'zad tanulmányútja (7) Drágítás (lassan járj, keltető) ellen legrosszabbak azok a 2-3 VP-s lapok, amelyeknek nincs ősmágiája, mert ezek már eleve drágán jönnek, tovább drágulva teljesen blankká válnak (mígy egy 1 VP-s lapot még van esély, hogy ki tudunk szenvedni). Többek között ezért sem szeretünk ilyen lapokkal játszani. Ez a side lap segít ezen a szituáción, főleg, ha a paklinkban több ilyen drágább lap is van, érdemes lehet ezzel a drágítás ellen készülni. Nagy kockázatot nem vállalunk vele, az oltalom miatt jó eséllyel olcsóbban nem fognak vissza rá, és utána visszaadja az árát.
Tűzfőnix (7) Ezzel a lappal akár minden körben leszedhetünk egy lényt. Mivel a lényeget kijátszáskor csinálja, ezért nem gond, hogy nincs neki leszedés védelme (de valójában van, a feltámadás). Az áldozós képessége ritkábban fog számítani, de akkor lehet, hogy ütős lesz, mivel nincs rá korlát, ezzel akár 1 kör alatt be tudunk sebezni 20-at. Főnix paklin kívül tűz pakliba és A hét törzs főnökébe is jó lehet.
Elenios
A Gigász megsemmisítése (9) Univerzális counter, ami akár lophat is counterelés helyett. Általában egy zanszilánkkal lesz drágább, mint a counterelt/lopott lap, de akár egy 0 VP-s lapra is kijátszhatjuk 3 manáért, a kör végi lap miatt. Szívesen fogunk vele egy életes Istenölőt elkérni az ellenféltől 3 manáért, az életkioltó miatt. Bármilyen kékkel játszó pakliba el tudom képzelni, az oltalmának az Árnyrém és a Tiltakozás nem fog örülni.
A szelek ura (5) Hiába az oltalma és a mágikus védelme, nem tudom elképzelni, milyen pakliba férne be. Első látásra a Massza jutottott róla eszembe, ami olcsóbban jön ki, és a képességeit tetszés szerint lehet konfigurálni. Bontotton nagyon fogunk neki örülni, mert ott elég nehéz megoldani, viszont még korlátozottabb formátumon se fog beférni a pakliba.
Aranysellő (4) Nagyon drága, és a feltételei korlátozzák a használhatóságát. Szinte mindig jobban örülnénk, ha helyette egy másik szirén lenne a kezünkben. Veszélyes Faj Új Nemzedéken szirén pakliba használható, ahol ritkán meccset fog nyerni azzal, hogy ellopunk 2 lényt. Nem lény lapot csak akkor fogunk vele lopni, ha a csillagok együtt állnak.
Bűvölt szimbiózis (7) Az
Elburjánzott keltetőfészekkel jó kombó 20 ÉP-t sebezni. A dolog szépséghibája, hogy az az épület már kirotált. Az Edharati, a bűbájmester által adott sebzést is duplázza, és el tudjuk távolítani róla a hálót a követővel, de bűbáj paklinak is inkább a kiegészítő paklijába fog beférni a háló miatt.
Emlák (4) A tempó visszanyerésére lehet használni, ha az ellenféllel vetetünk vissza lapot. Az ellopott lapokat jól kezeli, mert azok az én kezembe kerülnek, de horgony miatt nincs benne kombó potenciál. Frissen bontotton se használnám, de Korlátozásba meg lehet próbálni, mivel ha az ellenfélnek 2 lap van a kezében, a visszavétel után dobnia kell.
Emlékmás (7) Körönként visszavenni nagyon erős képesség, ezt az ellenfélnek muszáj megoldania, különben kikap. Megakadályozni a reakciódrágítás miatt nem olyan egyszerű, hátrányba akkor fogunk kerülni, ha 2 vp-ért kirakjuk és azután leszedik, de akkor már legalább generált valamit a gyűjtőnkbe. Tipikusan az a lap, ami elsőre jól néz ki több pakliba is: Bilincs, Börtön, Korlát, Bűbáj, Gyűjtőgen. Aztán lehet, hogy mégsem fér be, mert inkább más, jobban bejáratott lapok mellett döntünk.
Gyűrődés (9) Felejtsd el a hagyományos pakliégetést! Itt van álmaid lapja, a Gyűrődés. Húzd fel, játsszd ki, vedd vissza, játszd ki megint és a harmadik meccsre ellenfelednek nem marad paklija. Káoszmester és a Harangmester pakliba erős lesz. Sajnos majdnem bármilyen reakció megfogja.
Kedves óriás (6) Egypaklis lap, és óriási meglepetésre ez az óriás pakli. Ha eldobod az egyik óriásod olcsóbbításához, vagy Melák, az óriás képességének, akkor is csak középjátéktól fog működni, mivel a játék korai szakaszában nem lesz óriás a gyűjtőben.
Kronoszóma (6) Korrekt gyakori, ami csak hosszú távon tud előnyt termelni. Az őrposztba nem fogjuk feltolni. Az ellenfél meg nem fogja megoldani, hanem inkább legyorsul. Írjátok meg kommentben, hogy ti frissen bontotton használnátok-e.
Kronotapír (9) A kör elvétel a HKK-ban az egyik legerősebb képesség. A lap sikeres létrejötte után egyből ki is tudjuk sütni a képességét, úgy, hogy 2 lap előnyt termelünk vele. Így megéri a mana befektetést. A Kronormorfnál erősebb papír, a Lassan járj szeretni fogja.
Lélekvédő főnix (5) Side lapnak jó gyűjtőgen ellen, de csak olyan pakliba, ahol tudunk neki köteléket mutatni. Az Elenios lapok között nincs sok újrahasznosítás, de ennek a színnek nincs is rá szüksége. Ha a jelenést akarjuk szivatni, akkor játsszunk Nincs ingyen kenyérrel.
Manókapitány (6) Nagyon sok potenciál rejlik a lapban. Lehet kombózni olyan azonnalikkal, amiknek jelző leszedéssel lehet helyettesíteni az idézési költségét. Lehet kombózni olyan azonnalikkal, amiknek jelző leszedéssel lehet helyettesíteni az idézési költségét. Manón kívül hordába is jó lesz. Sajnos ha leszedik, akkor vagy lap vagy mana hátrányba fogunk kerülni.
Mélabú (7) Önmagában egy gyenge lap, több lappal együtt fogja megmutatni az erejét. Az Ulkor
§•
-s képességét még a kijátszása körében ki tudjuk az osztott jelzők segítségével használni. Egókínzással hosszú időre be tudjuk drágítani az ellenfelet. Dermesztő szirénnel hosszú távon rengeteg lapelőnyt tudunk termelni. Otthonról szőtt álommal is kellemesen működik.
Szabad pegazus (8) Az összes kombó pakli álma válik valóra ezzel lappal. Ha létrejön, utána beindulhat a pörgés. Univerzális megoldással bármely pakli elő tudja kapni. A poén, hogy pont a pegazus pakli nem fogja használni.
Tükördémon (8) Az alakváltó ősköd óriási karriert futott be, és még mindig játsszák káoszon. Ha bármilyen lényt tudna másolni, 10 pontos lap lenne. Így is bőven van benne potenciál, Estelle nagyon örül új kis kedvencének.
Varázsvessző támadása (5) Ez a lap egy lényedet meg tud menteni, úgy, hogy visszahuzatja kör végén magát. Estelle, a kedvencgyűjtőbe kipróbálhatjuk, és a frissen bontott versenyen is nyugodtan használjuk.
Rhatt
Alvó termik (10) A kiegészítő legerősebb lapja. Emiatt a termik pakli hamar visszakerülhet a versenyasztalokra. Ott nem csak lapot fog, hanem gyorsan le is üti az ellenfelet. Az ősmágiája és semmizése miatt bármelyik kiegészítő pakliba szívesen fogjuk használni.
Blokkoló (4) Gyenge kártya, sehova nem jó. Blokkoló paklival először le akarjuk blokkolni az ellenfelet, utána ráérünk szépen lassan leütni. Így nincs szükségünk oda a 8-as sebzésére. Frissen bontotton csak a mágikus védelme miatt használható.
Fonnyasztás (5) Drága és nincs semmi védelme. Mivel azonnali, ezért nagyon könnyen megfogható. Így hagyományos környezetben nem fog szóhoz jutni. Azonban Frissen bontotton versenyen nagyon fogunk neki örülni, ha két lényt leszedünk vele.
Királis gigász (7) Nagyon furcsa védelme van reakciók ellen. Körök múltán könnyen elfeledkezhetünk róla, hogy a gyűjtőből is ki tudjuk játszani. Ha kijön, gyorsan le tudjuk vele sebezni az ellenfelet, vagy meg tudjuk oldani a kevés életpontos lényeit. Áramlása miatt Lassan járjba kipróbálnám, és fajos paklik kiegészítő paklijába próbálkoznék vele.
Királis termik (8) Ő az, aki mindent is meg tud fogni, mégis a termik pakliba fog a legjobban működni. Ha kint van egy Reflektáló termik, akkor még jobban be tudjuk védeni őt. Mivel céh és helyszín képességét is meg tudja fogni, ezért Káosz versenyeken is hiánypótló lesz.
Máguspréselés (5) Tipikus gyakori lövés, ami legtöbbször egy lényt fog megoldani. Blokkolása és védelme se fogja játszható tenni. A Picinyke csoda egy jobb választás helyette, mivel az ingyen jön és még varázspontot is tud adni.
Rhatt fénykora (8) Az epikus blokkoló pakli sztárja, azon kívül viszont másik pakliba nem fog beférni. Nagyon hamar le tudja az ellenfél maximális varázspontját nullázni. Ha az ellenfél leszedi, lapot akkor se bukunk rajta. A Perzselő homokhoz képest gyengébb lap, mivel az a reakciók előtt sebzi az ellenfelet.
Rhatt lélekfoszlánya (8) Az epikus bllokkoló pakli másik sztárja, ami szintén csak abba a pakliba lesz jó. Ha létrejön akkor 1 varázspontért termelhetünk 3 varázspontot és blokkolhatunk 4-et. Ha megfogják, akkor a varázspontot visszaadja és blokkolunk 1-et. Ennek a lapnak a segítségével az 1. körben kirakhatjuk Rhatt templomát.
Rhatt temploma (9) A fent említett epikus blokkoló, epikus termik paklik mellett Lassan Járjas blokkoló pakliban is ott a helye. A drágításával nagyon nagy tempó előnybe tudunk kerülni, főleg, hogy ingyen ki tudjuk rakni. Rhatt lélekfoszlányával ki tudjuk rakni az első körben is. Ha a gyűjtőből a lélekfoszlányt visszavesszük és újra kijátsszuk, akkor gyorsan le tudjuk blokkolni az ellenfelet, miközben varázspontot is termelünk magunknak.
Szörnyvadászat (6) Gyenge leszedés, mert drága, és a visszavétel ritkán fog működni. Termikeket jól tudna kezelni, de mivel sok termiknek van semmizése, ezért hamarabb kisemmizik, mint, hogy visszavehessük. A kalandozók pedig hamarabb meg fognak ölni, minthogy kijátszhassuk másodjára. Frissen bontott környezetben viszont megnyerheti a játékot, ha többször ki tudjuk játszani.
Termik monstrum (6) Csak a termik pakliba tudom elképzelni, de oda se használnék 1-nél vagy 2-nél többet, mert drága. A reakciódrágítása mellett a saját
§¨
-s képessége is védelmet jelent neki. Ti mennyit raknátok ebből a lapból termik pakliba? Írjátok meg kommentben!
Tökéletes blokkolása (5) Első ránézésre epikus blokkoló pakliba tudom elképzelni. Ott szinte mindig 1 varázspontért fog jönni, mivel vagy az első lapom blokkol, vagy a megakadályozott lapom semmizésével tudok blokkolni az ellenfélen. De még így sem biztos, hogy be fog oda férni.
Varga Krisztián
(szerk: Tihor Miklós)